jill Meagher

Ribuan orang melakukan aksi tunjuk perasaan di beberapa jalan-jalan di Melbourne, Australia, untuk mengenang wartawan perempuan Jill Meagher yang terbunuh setelah diperkosa oleh lelaki bernama Adrian Ernest Bayley (41). Demikian diberitakan Daily Mail, Isnin (1/10/2012).

Wartawan berwajah cantik dan berusia 29 tahun berbangsa Ireland ini diperkosa sebelum akhirnya dibunuh ketika sedang keluar malam bersama beberapa rakan-rakannya. Tubuhnya ditemui seminggu kemudian setelah hilang di sebuah kubur di Gisborne South, Jumaat minggu lalu, sekitar 30 kilometer di mana ia terakhir kali dilihat.

Bayley, asal Coburg, ditangkap setelah dirinya terlihat dalam rakaman kamera CCTV yang menunjukkan Meagher berbicara dengan seorang lelaki mengenakan hoodie sebelum akhirnya menghilang. Meagher, yang berkahwin dengan Tom Meagher, keluar dengan rakan-rakannya dari radio Australian Broadcasting Corporation (ABC) sekitar pukul 01.30 pagi.

Namun, ia tidak pulang ke rumahnya yang jaraknya hanya beberapa kilometer dari Bar Etiquette di Sydney Road, Brunswick, yang kemudian membuat si suami melaporkan kepada polis. Bayley, dikenakan tuduhan merogol dan membunuh perempuan berusia 29 tahun, akan muncul di mahkamah awal bulan ini.


sumber