Kuala Lumpur-Wow, ditemui lingerie yang dianggarkan berusia 500 tahun lalu. Ini mengejutkan para sejarawan, bahawa pakaian dalam wanita yang seksi itu sudah ada sebelum zaman moden.

Pakaian dalam wanita yang terdiri dari penutup payudara atau bra dan seluar dalam bermodel tali di pinggul itu ditemui dalam peti besi di bawah papan lantai dari sebuah istana Austria yang dianggarkan sudah ada sejak abad ke-15.

Seperti dilaporkan dailymail.co.uk, keadaan lingerie itu sudah rosak. Sudah koyak di sana-sini. Warnanya yang coklat belum diketahui pasti apakah memang warna asalnya atau sudah usang dimakan usia. Bahannya dianggarkan dari bahan linen.

Penemuan ini tentu mengejutkan para sejarawan yang menganggap bahawa lingerie atau pakaian dalam wanita yang seksi adalah barang moden. Bukan wujud sekitar 100 tahun lalu.

Hilary Davidson, fashion kurator di Muzium of London, mengatakan penemuan itu sebagai 'sepenuhnya penulisan semula' sebuah sejarah mode. "Dia menambah," Yang demikian belum pernah datang sebelum. "


Dia percaya itu adalah 'sepenuhnya kemungkinan' bahawa sesuatu yang mirip dipakai oleh perempuan abad pertengahan Inggeris.

"Ini penemuan yang sangat menarik wawasan ke dalam cara orang berpakaian di Abad Pertengahan," katanya. "Ini jarang bahawa pakaian sehari-hari dalam bentuk apapun berlangsung dari tempoh ini, apatah lagi pakaian yang dalam. 'Katanya.Diperkirakan bahawa mereka dikuburkan ketika bangunan itu diperbaiki pada 1480 dan bahawa keadaan yang sangat kering menjadikan pakaian rapuh dari reput selama berabad-abad.


ss