Lelaki 32 tahun awalnya bertubuh amat berat, iaitu seberat 195,9 kg, lalu dengan diet ketat selama 18 bulan (1.5 tahun) beratnya turun 102,5 kg menjadi 93,4 kg. Tapi meski kini badannya sudah ramping, si lelaki tetap tak percaya diri kerana banyak kulit sisa gemuknya yang menggelambir.

Stephen Hodson masih belum percaya diri meski berat badannya sudah turun, ini kerana kulitnya kini jadi bergelambir. Ia pun mengaku belum pernah melakukan hubungan seksual.

Stephen (32 tahun) awalnya memiliki berat badan 195,9 kg dengan ukuran pinggang mencapai 172 cm akibat ia sering mengambil bir dan banyak makan hingga mencapai 6.000 kalori, ketika itu dia menjadi tidak percaya diri sendiri dan sukar mencari teman temujanji.


Stephen Hodson lost a remarkable 16 stone in just 18 months but is still unlucky in loveStephen Hodson lost a remarkable 16 stone in just 18 months but is still unlucky in love


"Saya belum pernah melakukan hubungan seksual kerana tidak ada perempuan yang tertarik dengan saya," ujar Stephen yang merasa sedih, seperti dipetik dari Mirror.co.uk, Kamis (28/6/2012).

Akibat keadaannya tersebut, ia pun memutuskan melakukan tindakan drastik untuk membantunya mencapai impian mendapatkan awek cantik seperti Cheryl Cole. Ia pun menyewa pelatih peribadi dan mengurangkan pengambilan makan hanya sebesar 1,200 kalori per hari.


Despite his huge weight loss, he is still too embarrassed to take his top of because of his flappy skin
Walaupun berat badan dia turun, tapi dia tetap malu sebab kulitnya banyak menggelembir.

Stephen hopes that surgery to remove the excess skin with help his love life


Setelah 18 bulan melakukan diet kini ia mempunyai berat badan 93,4 kg dan saiz pinggang 96,52 cm. Namun meski berat badannya sudah berkurang banyak dan pakaiannya menjadi longgar, ia tetap tidak merasa percaya diri akibat banyaknya kulit mengelembir.

Ketika inidia berharap dapat melakukan pembedahan untuk memotong lipatan kulit berlebih atau bergelambir setelah melakukan diet kuat selama beberapa bulan. ia masih berharap dengan pembedahan boleh meningkatkan kesempatannya untuk mendapatkan pasangan.

Stephen menceritakan orang memang tidak menunjuk-nunjuk tubuhnya lagi seperti dulu, tapi ia tahu di sebalik pakaian ini ada kulit bergelambir yang mempengaruhi kepercayaan dirinya.




Stephen even hired a personal trainer after he got stuck in a caravan while on holiday in August 2010


Stephen survived on just 1,200 calories a day for 18 months


"Saya menurunkan berat badan kerana ingin mencari orang yang tepat dan merasa sihat, tapi keadaan ketika ini sangat berat dan membuat tidak selesa, saya takut perempuan tidak tertarik kerana tubuh kendur ini," ungkap Stephen yang tinggal di Stoke-on-Trent, Staffordshire, Inggeris.

Stephen yang merupakan seorang auditor klinikal di University Hospital North Staffordshire pernah 2 kali ditolak ketika ingin melakukan pembedahan untuk menghilangkan kulit bergelambirnya.

Tapi setelah melakukan usaha yang luar biasa, kini ia berjaya mendapat kelulusan untuk melakukan pembedahan pada bulan Ogos akan datang. Stephen percaya setelah pembedahan nanti ia akan mempunyai berat badan 82,8 kg.

"Saya berharap dapat memiliki tubuh yang bagus ketika Krismas nanti. Saya tidak sabar untuk memulakan temujanji dan berharap ada perempuan yang tertarik dengan saya," ujar Stephen.


Stephen, who consumed a stomach-churning 6,000 calories a day, decided to go on a diet in order to find love