Cerita pondan tak berkesudahan




Ini cerita kisah benar dan pengalaman yang Abg hadapi ketika berada di situasi yang genting, gembira dan mungkin juga sedih. Watak dan cerita adalah benar, hanya nama saja yang akan Abg tukar untuk mengelakkan aib pada seseorang.



Artikel kali ini Abg nak ceritakan pengalaman Abg semasa mengikut kawan Abg mengunjung dan melepak di kampung Pondan. Lubuk Pondan tersohor dan tertua di Alor Setar.


Kalau anda orang Alor Setar, anda mesti tahu dimana Limbong Kapal, berdekatan dengan Stesen KTM, Alor Setar. Di semak-semak hutan sana wujud satu kampung yang meriahnya hanya pada waktu malam. Waktu operasinya dalam lingkungan 12 tengah malam hingga ke pagi. Jalan masuk ke kampung ini amat sempit dan muat-muat satu kereta sahaja.




Nama kampung ini Abg dah lupa, tapi hanya ada sebuah kampung dikawasan ni, rumahnya pun tak banyak. Penghuninya kebanyakkannya pondan. Siang kerja lain, malam part-time jual ‘belakang’.

Bila kita sampai saja di kampung tu pada waktu malam, kita akan nampak bersepah-sepah pondan dikiri dan kanan jalan masuk sambil kontrol-kontrol cun. Nak yang gaya macam mana, hindustan ka? Barat ka? Seksi gila ka? semua ada.



Selalunya anak-anak muda akan lepak digerai minuman dikampung tersebut dahulu sebelum melanggan pondan-pondan yang ada untuk puaskan nafsu mereka. Abg berkesempatan mengunjung ke kawasan ini disebabkan kawan Abg ni seorang tokan (pengedar dadah) Ais (syabu).





Pondan-pondan ni sebelum mulakan kerja jual belakang, diorang layan ais dulu. Bila dah ‘kick’ baru diorang semangat nak kerja ‘keras’. Tempat tapak ‘projek’ pula, tak jauh, masing-masing ada pondok kecil untuk pelanggan. Servisnya dari urut hingga ke sedut.Pernah Abg terserempak dengan seorang pelanggan yang sedang membalun pondan hanya ditepi sebalik pokok. Sekali tengok nak termuntah pun ada. Apanya tidak, pondannya tua kerepot, yang balun pun tua juga. Sedang balun, yang bawah pun tergantung-gantung, macam mana la orang-orang macam ni boleh ada nafsu sesama sendiri. Masyallah.. Nauzubillah..




Pelanggan yang datang pula terdiri dari pelbagai jenis. Tua ada, muda ada, sedang-sedang pun ada, tak kira usia. Semuanya datang melanggan untuk puaskan nafsu songsang mereka kepada pondan-pondan ni. Tak susah nak minta servis pondan ni. Bayaran pun tak la mahal sangat, dalam rm30 hingga ke rm60 saja.

Kampung pondan di Limbong Kapal ni ada penjaganya, digelar Tok Yeh. Tok Yeh seorang samseng melayu yang berpengaruh. Anak buah pun ramai, malah dia sendiri pun memang kaki layan belakang. Siapa berani buat kacau, Tok Yeh ni la yang akan menyusul keluar dulu. Itu samseng. Kabel lindungan dari Polis pun ada. Kiranya orang dalam jadi kabel untuk mengelakkan tangkapan bila ada serbuan (operasi).


Abg pernah mengikuti operasi pihak Polis dan jabatan agama Islam Kedah, buat serbuan keatas kampung ini, operasi itu gagal, disebabkan ada orang ‘dalam’ yang membocorkan tentang operasi tersebut. Dapat tangkap hanya 3 atau 4 orang, itu pun pondan luar yang datang mencari makan di sini.Kiranya kewujudan kampung pondan Limbung Kapal di Alor Setar ni memang bukan asing lagi bagi penduduk Alor Setar, cuma kedudukannya agak terasing dan sedikit terpencil sebab itu orang buat-buat tak kisah.




Yang dok jadi pondan-pondan ni, bukannya kerja calang-calang, ada kerja cikgu, kerja butik, kerja jurutera pun ada. Malah ada seorang tu, cikgu disebuah sekolah Agama, siang Ustaz, malam jadi pondan. Tah la apa nak jadi dengan masyarakat disana. Mungkin kerja siang untuk cari makan, kerja malam sekadar lepas nafsu sendiri.

Sepatutnya gejala seperti ini patut dibanteras dengan segera. Kewujudan kampung-kampung seperti ini walaupun terpencil, tapi ia sedikit sebanyak merosakkan akhlak masyarakat setempat. Pihak berkuasa patut bertindak tegas keatas orang-orang ini, supaya mereka tidak lagi lakukan perkara terkutuk seperti itu.




Tempat kampung pondan ni bukan hanya untuk melanggan pondan, malah pengedar dadah juga berkeliaran membuat duit disini. Malah ada pondan dijadikan ‘pusher’ untuk menjual dadah. ‘Main’ dapat, dadah pun dapat. Cerita pasal dadah, Abg ingat kita sambung tulisan abg pada masa akan datang. Banyak lagi pendedahan kisah benar mengenai pengalaman Abg sewaktu zaman gelap, zaman jahilliah dulu la katakan.




source