Pasangan berbeza spesies ini selalu menjadi perhatian utama pengunjung Yunnan Wild Animal Park, China. Pengurus zoon binatang ini paham betul pasangan ini mampu menjadi magnet untuk menarik pengunjung.

Bertepatan dengan hari Valentine semalam (14/2), digelar pesta pernikahan untuk kambing jantan bernama Changmao dan rusa betina bernama Chunzi itu.

Sekurang-kurangnya ada 200 pelancong mengisi taman binatang demi melihat pernikahan unik itu.


"Changmao dan Chunzi adalah bintang taman binatang ini. Sekarang hari valentine. Sementara di luar sana banyak anak muda ragu untuk menjalin hubungan atau berkahwin.

Tapi jika 2 binatang yang berbeza spesies saja boleh saling mencintai, rasanya tak ada yang mustahil, "jelas Zhao Cong, pengurus wedding organizer yang dilantik untuk menganjurkan pesta ini.

Memetik Maydaily, Rabu (15/2), perkahwinan mereka menghabiskan dana 20000 Yuan atau sekitar 28 juta Ringgit. Hiasan khas kawinan kelihatan di taman binatang itu.

Di gerbang utama terdapat hiasan bertuliskan "Aku Bersedia" dalam huruf China. Band pengiring menyanyikan lagu-lagu cinta. Sementara kambing dan rusa, terlihat sibuk mengunyah lobak merah.

Disember 2009, kambing dan rusa ini mulai tinggal 1 kandang. Disember 2010, pegawai membuatkan keduanya kawin. Disember 2011, pegawai cuba memisahkan mereka. Tapi masing-masing curi keluar dari kandang dan mencari pasangannya.

Ada-ada saja.


  sumber