Pengidap diabetes melitus jenis 1 harus berhati-hati apabila menyuntik insulin. Gara-gara menyuntik hormon ini di tempat yang sama setiap hari selama 30 tahun, perut seorang pesakit bengkak di 2 tempat hingga bentuknya serupa punggung.

Pesakit laki-laki berusia 55 tahun yang tidak disebutkan namanya ini berasal dari Johannesburg, Afrika Selatan. Dia berjupa doktor selama beberapa waktu lalu dengan keadaan perut membengkak di 2 tempat hingga membentuk belahan besar seperti punggung.


Belahan yang tergantung betul-betul di bawah pusat itu merupakan jaringan lemak yang membengkak dan sering dialami oleh para penghidap diabetes melitus jenis 1 yang harus menyuntik insulin setiap hari. Kebanyakan, hormon ini memang disuntik di bahagian perut.

Pembengkakan lemak atau lipohypertrophy merupakan reaksi yang wajar pada penyuntikaninsulin, sehingga disyorkan untuk selalu berpindah tempat penyuntikan. Namun yang terjadi pada pesakit ini, selama 30 tahun ia menyuntik insulin di tempat yang sama setiap hari.

"Pasukan kami terdiri dari 5 doktor senior dan semuanya belum pernah melihat kes separah ini. Kami melaporkannya di jurnal sains kerana ini kes ekstrem," kata Dr Stan Landau dariCentre for Diabetes and Endocrinology di Joannesburg, seperti dipetik dari Dailymail, Jumat (10/2 / 2012).

Menurut Dr Landau, pembengkakan lemak pada pesakit ini boleh menyusut dengan sendirinya setelah pesakit tidak lagi menyuntik di tempat yang sama setiap hari. Namun kerana keadaannya sudah terlanjur parah, lemak ini tidak akan pernah hilang kecuali melalui pembedahan plastik.



Menurut Dr landau dan pasukannya, kes tersebut sudah dilaporkan dalam jurnal sains New England Journal of Medicine. Malangnya setelah beberapa kali mendapat rawatan, pesakit itu tidak lagi menghubungi para doktor sehingga tidak dapat dipantau lagi perkembangannya.

Bagi penghidap diabetes melitus jenis 1 , Dr Landau sangat menyarankan agar suntikan insulin dilakukan di tempat yang berbeza setiap hari. Bagi yang terlanjur mengalami pembengkakan lemak di suatu tempat, biasanya akan diberi jarum yang lebih kecil dan jenis insulin yang berbeza.