Walaupun Amerika telah memperketat semua sempadannya dengan negara jiran Mexico, namun para gangster tidak kehabisan idea untuk cuba menyeludup pendatang asing yangingin mengadu nasib dan meraih mimpi mereka di negara Uncle Sam tersebut.

 
Salah satu pendatang haram yang disembunyikan dalam kereta baru-baru ini pegawai Kastam menangkap lima orang berhubung dengan sindiket penyeludupan manusia dengan menggunakan kedaraan yang teah diubahsuai secara cerdik lengkap dengan ruang-ruang rahasia untuk menyeludup lebih daripada 1,000 pendatang haram ke AS.

Meraih Mimpi: Wanita ini nekad bersebunyi dalam papan pemuka kereta agar dapat terlepas ke Amerika


 

Para pendatang haram ini perlu membayar RM 3-8 ratus untuk diseludupkan ke AmerikaPara pendatang ini umumnya membayar antara 2.000 hingga 4.000 dolar ( ) untuk menjejalkan diri ke dalam ruang kecil di bersebelahan enjin, atau terkunci dalam tempat letak beg kereta, agar dapat terlepas ke Amerika.
Agar tidak menimbulkan kecurigaan, para geng menggunakan pemandu Afrika-Amerika yang tidak berbahasa Sepanyol, yang direkrut dari daerah miskin di Los Angeles.

"Kami menganggarkan kira-kira 1,000 orang diseludup menyeberangi sempadan pada masa penyelidikan ini," tutur Claude Arnold, agen khas dari pegawai Imigresen dan Kastam AS.

Dikutip dari Dailymail, para pemandu dibayar antara 300 hingga 800 dolar (RM 2,7 - 7,2 ratus) untuk orang yang mereka angkut dari sempadan ke Los Angeles setiap bulan pada tahun2010 lepas.


 sumber