Sungguh beruntung bayi berusia dua tahun ini. Seorang ibu merelakan tangannya patah tulang demi menangkap si budak yang terjatuh dari tingkat 10.

Wu Juping (31), seorang ibu yang mempunyai bayi berusia tujuh bulan, melihat budak kecil tergantung di tingkap sebuah pangsapuri. Berfikiran cepat, ia melemparkan kasut tumit tinggi yang ia kenakan, berlari ke arah pangsapuri itu, berusaha menangkap si bayi yang hendak jatuh.

Ia pun digelar sebagai pahlawan oleh televisyen nasional China, yang memaparkan gambar Wu sedang berada di hospital. Rupanya, Wu mengalami tulang yang patah kerana menangkap di bayi jatuh yang disebut 'Niu Niu' oleh media Jepun.

Niu Niu juga mengalami luka parah dengan pendarahan dalaman yang membuat keadaannya masih kritikal. Ketika kejadian, Niu Niu ditinggal sendirian oleh ibunya di tingkat 10 pangsapuri yang mereka huni. Niu Niu mendarat di tangan Wu dan tercampak ke rumput.

Sementara Wu terus pengsan kerana kekuatan hentaman tubuh bayi yang ia selamtkan. Pengarah hospital di Kota Fuyang tempat Wu dirawat, Jin Dengfeng, memberinya rawatan percuma setelah tahu tindakan perempuan itu.

"Ia rela mempertaruhkan nyawanya dengan menangkap bayi. Ia boleh saja terbunuh atau lumpuh seumur hidup jika tubuh kanak-kanak itu mengenai kepala atau punggungnya, "kata Jin.

Sedangkan Wu, mengaku tak menyesal telah menyelamatkan nyawa Niu Niu walaupun ia sementara ini terpaksa berhenti memberi susu ibu kepada bayinya sendiri. "Saya berharap Niu Niu akan sembuh," ujarnya dengan sayu.


source:here