Gambar mengejutkan tiba dari Laut Barents, Svalbard, Norway. Seorang penyelidik, Jenny Ross, menangkap gambar seekor beruang kutub yang tengah memakan sesama sendiri.

Perilaku kanibalisme ini disebutkan Ross memang kadang-kadang terjadi dalam kehidupan beruang kutub. Namun, akhir-akhir ini perilaku itu makin menjadi-jadi kerana mereka mula kesusahan mendapatkan sumber makanan. Beruang dewasa bukan hanya memakan beruang dewasa lain, tetapi juga anak beruang.

Hasil penyelidikan Ross yang diterbitkan melalui jurnal Artik menyebut, "Ketika ais mulai pecah dan mencair pada musim panas, kawasan ais di sekitar Kepulauan Svalbard menyusut menjadi pecahan-pecahan kecil. Di beberapa kawasan malah ada yang hilang sama sekali," ujar Ross.

"Ketika kawasan ais yang boleh digunakan beruang kutub menyusut, maka anjing laut (makanan beruang kutub) makin sedikit. Membuatkan pemburuan beruang kutub makin menurun. Jadi, buat masa ini beruang muda menjadi sumber makanan yang membolehkan memberi tenaga untuk beruang jantan dewasa."

Dalam foto-foto kanibalisme beruang kutub yang diambil oleh Ross, terlihat seekor beruang kutub jantan tengah menarik bangkai beruang ais yang lebih kecil. Dengan rahang kuat dan tenaga yang lebih besar, si beruang dewasa mengheret bangkai itu dari satu pecahan ais ke pecahan ais lain.

Apabila Ross menghampiri kapalnya, si beruang dewasa langsung bangkit dan menunjukkan penguasaan atas bangkai tersebut. Sementara tak jauh dari peristiwa kanibalisme itu, kelihatan seekor beruang lain yang dijangkakan induk dari beruang yang dimakan.

"Memakan beruang lain adalah salah satu cara mendapat makanan, ini hal yang cukup mudah buat beruang yang lebih dewasa. Dan kerana keadaan ais yang hilang buat masa ini, perilaku seperti ini akan semakin banyak dilakukan," kata Ross lagi.















anak-anak , mum say sorry

sumber