JERMAN - Siegfried K, seorang lelaki berusia 57 tahun yang cuba merompak pejabat cawangan bank yang sebenarnya telah tutup sekitar 17 tahun lalu, dihukum penjara oleh mahkamah di Jerman pada Jumaat (3 / 12). Surat khabar Bild memberitakan lelaki tersebut diberikan hukuman penjara tujuh tahun selepas didapati bersalah merompak bank di bandar Walchum, Jerman utara, Mei lalu.

Pejabat bank yang menjadi sasaran telah 17 tahun ditutup dan beralih fungsi menjadi klinik fisioterapi. Bank hanya meninggalkan satu mesin atm tunai pejabat tersebut.

Mengetahui bank sasarannya telah berpindah, penjahat ini menculik seorang wanita yang berada di lokasi kejadian dan meminta wang tebusan 10.000 euro. Tidak begitu jelas bagaimana tebusan ini terjadi. Yang pasti perompak tersebut, dengan bersenjatakan pistol mainan, memaksa wanita ini memberi wang 400 euro.

Pelaku kemudian melarikan diri dengan kereta curian. Laporan agensi berita AFP menyebut pistol mainan pelaku tertinggal di dalam kenderaan dan polis kemudian boleh mengesan identitinya dengan melakukan analisis cap jari.

Media di Jerman menyebut pelaku sebagai perompak yang paling bodoh dalam sejarah Jerman. Dalam persidangan, diketahui lelaki ini ternyata penjahat bersiri. Di masa lalu, ia didapati bersalah melakukan 22 tindakan jenayah.

Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun antara lain kerana ia penjahat bersiri dan akibat tindakannya. Seorang wanita yang menjadi mangsa masih mengalami gangguan kesihatan.


osserem