Akon Tutup Konser di Jakarta dengan Kalimat 'Assalamualaikum'


Kuala Lumpur - Penyanyi R&B Akon berjaya mengadakan persembahan muziknya di JIE Expo, Kemayoran, Jakarta, Minggu ( 13/11/2011 ). Konsert hebat selama hampir 90 minit itu pun ditutup Akon dengan kalimat ' Assalamualaikum '.

' Shake Down ' dipilih menjadi pembuka aksi penyanyi berdarah Senegal itu. Mengenakan pakaian serba putih, Akon muncul dari belakang pentas dengan diiringi percikan bunga api.

Konsert bertajuk ' Clas Party With Akon Live In Concert ' tersebut membawa tema ' It' s Rain or Shine Event '. Maksudnya, cuaca hujan ataupun panas tidak akan menghalang Akon untuk berpesta bersama peminatnya.

Dan hal itu dibuktikan dengan Akon yang tampil sangat bertenaga mengajak para peminatnya bernyanyi dan joget bersama. Lagu ' Out Here Grindin ', ' Locked Up ' dan ' Soul Survivor ' semakin menambah panas suasana konsert yang dihadiri kira-kira 5 ribuan penonton.

Dalam konsertnya, Akon membawa serta beberapa additional player dan seorang MC sekaligus DJ yang tak kalah hebat tampil dengan rambuk mohawk serta berpakaian Tartan.

Akon menghentikan sementara konsertnya apabila melihat belon besar bertulis ' VIP ' dan ' Reguler ' yang memisahkan kelas penonton.

" Semua peminat perlu mendapatkan perlakuan sama. Tidak ada pembahagian kelas, tidak ada VIP. Mari yang di belakang mara ke depan, " katanya sambil menyuruh pihak keselamatan membuka gerbang pemisah.

Hal tersebut membuat beberapa penonton VIP di bahagian depan yang membeli tiket dengan harga RM 1 20 ringgit sedikit terpegun. " Para penonton VIP,apa korang ada masalah? " tanya Akon.

Konsert berlanjutan dengan lagu hit ' Lonely ', yang langsung disambung dengan ' Sorry, Blame It On Me '. Dalam lagu tersebut, Akon menunjukkan sedikit kemampuannya bermain gendang.

Di pertengahan konsert, penyanyi berusia 38 tahun itu menghilang ke belakang panggung. Tak lama kemudian ia muncul dalam sebuah bola raksasa.

Seolah tak kehabisan tenaga, Akon terus menyanyi dari dalam bola tersebut sambil terjun ke arah penonton. Bola raksasa berisi Akon pun mengelilingi arena konsert dengan bantuan penonton.

Penyanyi yang pada tahun depan merilis album ' Stadium ' itu semakin memanjakan peminatnya dengan membawakan hampir semua lagu yang menjadi hit. ' Right Now ( na na na ), ' Dont Matter ', ' Smack That ', sehingga lagu bernadaIndia ' Chammak challo ' yang menjadi soundtrack film Ra.One.

Akon menutup aksi spektakulernya dengan lagu ' Freedom '. " Terima kasih kerana membuat saya merasa seperti di rumah. Saya pasti akan kembali tahun depan. Assalamualaikum, " tutupnya.

jurnal dunia