Lumba - lumba adalah mamalia laut yang sangat cerdas, selain itu sistem semulajadi yang ada di  tubuhnya sangat kompleks. Sehingga banyak teknologi yang terinspirasi dari lumba - lumba. Salah satu contohnya adalah kulit lumba - lumba yang mampu mengurangkan geseran dengan air, sehingga lumba - lumba boleh berenang dengan sedikit halangan air. Hal ini yang digunakan para perenang untuk merekag baju renang yang mirip kulit lumba - lumba.


Dibawah ini merupakan gambar  semasa  lumba - lumba  melahirkan anaknya, check it out.


Lumba-lumba Melahirkan Anaknya




Lahirlah bayi lumba-lumba dengan darah yang begitu banyak


Ibu lumba-lumba mengajarkan anaknya berenang



Lumba - lumba mempunyai sebuah sistem yang digunakan untuk berkomunikasi dan menerima rangsangan yang dinamakan sistem sonar, sistem ini boleh mengelakkan benda - benda yang ada di depan ikan lumba- lumba, sehingga terhindar dari pertembungan. Teknologi ini  diterapkan dalam pembuatan radar kapal selam. Lumba - lumba adalah binatang yang menyusu . Mereka hidup di laut dan sungai di seluruh dunia. Lumba - lumba adalah keluarga paus . Ada lebih dari 40 jenis Lumba - lumba.

Bayi lumba - lumba yang baru lahir akan dibawa ke permukaan oleh induknya agar boleh menghirup udara. Lumba - lumba perlu naik ke permukaan untuk bernafas supaya tetap hidup. Lumba - lumba bernafas melalui lubang udara yang terletak di atas kepalanya. Tubuhnya yang licin dan ramping sangat sesuai untuk berenang. Induk Lumba - lumba menyusukan anaknya dengan susu yang masin  dan menyediakan tenaga bagi anaknya supaya cepat besar. Setiap anak ikan lumba- lumba selalu berada di dekat ibunya, sehingga ibunya boleh melindungi dari bahaya. Lumba - lumba selalu menjaga hubungan dengan anaknya hingga tumbuh semakin besar. Induk ikan lumba- lumba memanggil anak anaknya dengan siulan khusus yang boleh mereka kenali.

http://www.mrcoppas.com/2011/11/detik-detik-lumba-lumba-akan-melahirkan.html