Lumba kereta  sering kali dikaitkan dengan dunia laki - laki, sementara perempuan cuma pemanis dengan pakaian berkurangnya. Tapi tunggu dulu, itu kepercayaan yang kolot, kerana di zaman sekarang, pemandu perempuan tidak kalah jaguh dengan pemandu kereta laki - laki. Bayangkan perempuan yang memegang kawalan stereng, membawa kenderaannya beratus-ratus kilometer satu jam, membelok dengan  kelajuan dan berhati-hati.


Inilah dia para wanita yang boleh membuat jantung berdegup kencang kerana kenekadan mereka dalam memecut, dan juga kerana kecantikan mereka:

1. Ashley Force Hood



Dia adalah pemandu kereta jenis Funny Car drag race kelahiran California, AS, tahun 1982 yang merupakan keturunan pemandu juara John Force. Pada usia remaja, Ashley sudah terjun ke dunia perlumbaan kereta dan menjadi perempuan pertama yang memenangi pertandingan lumba kereta kelas Funny Car pada tahun 2008. Pada musim lumba tahun 2009 ia menduduki tempat nombor dua dan menjadi perempuan pertama dengan mata tertinggi dalam sejarah Funny Car. Undian di AOL Sports tahun 2007 meletakkan Ashley Force sebagai the Hottest Athlete, mengalahkan Tom Brady dan Danica Patrick. Pada bulan Januari 2011, Ashley mengumumkan dirinya cuti dari dunia perlumbaan kerana sedang hamil.

2. katherine Legge


Dia adalah pemandu kereta asal Inggeris kelahiran tahun 1980. Ia mencatat sejarah pada tahun 2005 ketika dia menjadi perempuan kedua yang menguji kereta Formula One selepas Sarah Fisher pada tahun 2002. Malangnya, kereta lumba F1 - nya mengalami kemalangan ketika itu. Pada tahun yang sama, Katherine menjadi perempuan pertama yang menguji kereta Grand Prix A1 dengan pasukan Inggeris. Kemalangan berat juga dialami Katherine pada tahun 2006 ketika sayap belakang keretanya patah, namun dia boleh keluar dari kereta dalam keadaan tak terluka. Ketika ini ia bergabung dengan Utusan Tourenwagen dan memandu kereta lumba Audi dalam IndyCar Series.

3. Sarah Fisher


Dia adalah pemandu profesional kelahiran Ohio, AS tahun 1980. Sejak usia 5 tahun ia sudah diajak perlumbaan oleh si ayah, dan ia pun jatuh cinta pada dunia perlumbaan pada usia awal. Kuliahnya di Jabatan Teknik Mesin terpaksa ditinggalkan kerana dia mendapat panggilan untuk mengikuti lumba lari IndyCar Series. Pelbagai gelaran lumba menghiasi dinding ruang kerjanya, bahkan majalah Sports Illustrated memasukkan namanya dalam senarai Top 10 Male Race Car Drivers in the World tahun 2007. Kebelakangan ini Fisher lebih menumpukan perhatian pada syarikat pasukan lu, Sarah Fisher Racing. Pada tahun 2008, ia menjadi satu - satunya perempuan pertama dan pemilik termuda yang mempunyai pasukan perlumbaan. Pada tahun 2010, ia berjaya menduduki kedudukan kesembilan di final Indy 500, yang juga menjadi akhir kariernya di dunia perlumbaan kerana Sarah memutuskan bersara sebagai pemandu pada akhir tahun lalu.

4. milka Duno


Lahir di Caracas, Venezuela tahun 1972 adalah bekas model yang beralih karier menjadi pelumba pada usia 24 tahun. Selain menjadi model dan pelumba, perempuan yang satu ini memiliki gelaran master dalam bidang Perancangan Kapal Laut, Bisnis Kelautan, dan Bilogi Kelautan, bahkan pernah bekerja sebagai penginsuran kapal laut. Ia memegang rekod lumba tertinggi untuk pelumba perempuan dalam 24 Hours of Daytona. Beberapa kemalangan dialaminya, yang terakhir adalah pelanggaran berterusan yang membuatnya harus berhenti lumba karena keretanya terbalik di arena perlumbaan. Untuk tahun 2011, Milka diambil kontrak oleh Sheltra Motorsports dan dalam ujian pandu Daytona bulan Januari, dia menduduki tahap lima sampai tujuh tercepat dalam ujian perlumbaan.

5. Danica Patrick


Dia adalah pelumba kereta Amerika kelahiran tahun 1982. Boleh dikatakan dia adalah pemandu perempuan yang paling sering disebut namanya oleh media. Ketika ini ia memasuki suatu pertandingan lumba IndyCar Series dan NASCAR Nationwide Series. Selain menjadi pemandu, ia juga menjadi bintang iklan, model video klip, berlakon di TV. Pada tahun 2009 ia mencapai urutan 3 dalam Indianapolis 500, yang menjadi mata tertinggi yang diraih perempuan dalam sejarah perlumbaan. Pada tahun 2007, dia mendapat pungutan suara tertinggi sebagai atlet terseksi dalam senarai Victoria 's Secret " What is Sexy " list. Pada tahun 2006 dan 2007, Danica juga masuk senarai perempuan terseksi di dunia dalam senarai FHM s 100 sexiest women in the world. Pelbagai khabar angin menyebut namanya boleh jadi menjadi perempuan pertama yang jadi pemandu F1.