Rafael 34 tahun yang mempunyai pemindahan wajah. Selama 30 jam, lebih dari 100 pegawai perubatan di Seville Virgen del Rocio bekerja pada pembedahan ini.

Lelaki ini menderita tumor wajah yang disebabkan oleh penyakit neurofibromatosis. Dia menjalani pembedahan plastik, dan sekarang bahagian bawah wajahnya kelihatan jauh lebih baik kerana Rafael menerima pemindahan wajah yang lebih efisien. Doktor mengembalikan bahagian wajah yang cacat kerana tumor. Ini adalah kedua kalinya seperti pembedahan telah dilakukan di Sepanyol. Walaupun dalam prosedur kali ini dilakukan pada bulan Januari 2010, pertama kali Rafael muncul di depan orang ramai adalah 4 Mei 2011.


Dia muncul di hadapan media di Rumah Sakit Virgen del Rocio di Seville, selatan Sepanyol, di mana ia menjalani pembedahan selama 30 jam pada tarikh 26 dan 27. Dia telah meninggalkan hospital dan mengatakan dia boleh merasakan sakit, panas dan sejuk di wajahnya - dan bahkan mulai mencukur misai.

Rafael masih mempunyai kesukaran dalam berbicara secara  jelas, kerana ia tidak boleh kawalan sepenuhnya ke atas lidahnya untuk tiga bulan.Wajahnya juga masih meradang. Dia mengatakan kepada wartawan bahawa dia adalah peminat Seville football team Real Betis dan akan datang  untuk kembali ke stadium mereka untuk menonton perlawanan bola tersebut.






translated from : blog indonesial 
http://osserem.blogspot.com/2011/10/aneh-orang-ini-operasi-wajah-pake-wajah.html