Sebuah foto Planet Marikh yang diambil satelit Viking 1 milik Amerika Syarikat pada 25 Julai 1976, mencetuskan ribuan teori konspirasi.

Gambar itu mengejutkan, kerana menampakkan sebuah bonjolan mirip wajah manusia di permukaan planet Marikh - lengkap dengan bentuk mata, hidung, dan mulut.

Selepas penemuan itu, spekulasi berkembang. Banyak yang menganggap struktur wajah manusia itu adalah buatan makhluk pintar penghuni Mars di masa lalu - bukti kewujudan ' alien Mars '.

Sedangkan, Badan Angkasa AS, NASA telah menjelaskan fenomena tersebut, pada 31 Julai 1976.

Dijelaskan NASA dalam sidang akhbarnya, ' wajah Mars ' itu adalah trans formasi batu curam dengan puncak yang agak rata.
 ' Wajah Mars ' berada di kawasan Cydonia. " Ini adalah salah satu gambar yang diambil di lintang utara Mars oleh Viking. "

" Gambar ini menunjukkan gunung - ganang  yang berubah bentuknya menyerupai kepala manusia - menunjukkan ilusi seperti mata, hidung dan mulut, " demikian isi keluaran NASA ke media ketika itu.

Dijelaskan Mars, gambar tersebut diambil pada 25 Julai 1976 dalam  lingkungan 1.873 kilometer.

Namun, penjelasan itu tidak memuaskan lagi. Para penganut teori konspirasi berkeras, ' wajah ' itu adalah artifak tamadun manusia kuno di Planet Mars.

Mereka bahkan menuduh NASA sengaja menutup-nutup bukti tentang adanya kehidupan lain di luar Bumi.

Bahkan - ketika satelit NASA kembali mengambil gambar objek yang sama pada 1990 - an dan 2001 - yang menunjukkan bahawa ' wajah itu hanya sebuah bukit curam.

Gambar terbaru yang dikeluarkan Jumaat 30 Julai 2010, makin memperkuatkan bantahan spekulasi tersebut.

Gambar hasil bidikan kamera canggih milik Badan Angkasa AS, NASA, HiRISE menunjukkan wajah manusia di Marikh adalah bukit batu besar di tengah-tengah padang pasir.

Gambar yang dihasilkan HiRISE adalah foto berdekatan dengan objek fenomenal itu. HiRISE mengambil gambar tersebut dari satelit Reconnaissance yang mengorbit 300 kilometer di atas Mars - jauh lebih dekat dari kedudukan tahun 1976, 1.873 kilometer.

http://www.i-dus.com/2011/10/terkuak-misteri-penampakan-wajah-di.html