Peristiwa penangkapan dan penembakan Pemimpin Libiya, Muammar Ghaddafi menyimpan kontroversi yang begitu besar, dan menimbulkan soalan - soalan yang membuat dikalangan masyarakat ingin tahu. Selain di katakan  ia di tembak dari jarak dekat ketika Ghaddafi ditangkap, Kaddafi juga di duga diliwat. Dipercayai Khadafi diliwat dengan alat seperti pisau atau sejenis perkakas.



Dari tayangan video terlihat jelas Khadafi disod * mi dengan pisau


Penyiksaan terhadap Khadafi dirakam dengan video telefon bimbit yang didapati secara ekslusif oleh GlobalPost, kemudian dianalisis frame per frame, seperti dilaporkan GlobalPost, Selasa ( 25/10/2011 ). Video itu sepanjang 3 minit 55 saat.

Adegan yang ditangkap menggunakan video telefon bimbit itu, sesaat setelah Khadafi diambil dari saluran paip saliran, kemudian ada seseorang yang cuba memasukkan alat ke punggung Khadafi. Ekspresi muka Khadafi kelihatan kesakitan hingga beberapa saat kemudian Khadafi kelihatan diseret dengan telanjang dada yang berlumuran darah, di dada dan kepala.

Analisis frame per frame video itu menangkap dengan jelas, tentera pemberontak cuba memasukkan benda seperti tongkat atau pisau ke bahagian dubur Khadafi yang mengenakan seluar krem. Alat a yang digunakan, masih menjadi soalan besar. Wartawan GlobalPost Tracey Shelton mengatakan alat itu kemungkinan adalah pisau dari hujung senjata api, yang dikenali orang Libya sebagai Bicketti atau nama dagangnya Becker Knife and Tool yang popular disebut BKT.

Video ini membuat kumpulan hak asasi manusia dan dunia antarabangsa meminta diadakan siasatan formal atas bagaimana bekas pemimpin Libya itu dibunuh. Menurut Konvensyen Geneva, bagaimana pun, keganasan terhadap tahanan dalam keadaan apa pun tidak dibenarkan.

Sebelumnya, Muammar Khadafi tewas di tangan tentera revolusi pada Khamis ( 20/10 ), yang lalu di kampung halamannya di Sirte. Ghadafi diyakini terbunuh setelah terjadi kejadian tembak  meneembak antara rombongannya dengan tentera NATO. Lalu, ia bersembunyi di sebuah umah kosong.

Pasukan NTC yang memburunya lantas menangkap Khadafi. Setelah itu, Khadafi dibunuh  menggunakan senjata api. Beberapa versi menyatakan Khadafi sempat meminta keampunan agar tidak dibunuh. Namun, akhirnya penguasa 42 tahun di Libya itu tewas di tangan pembangkang.

Selama beberapa hari ini, jenazah Khadafi disimpan di ruang penyejuk daging di pasaran di Kota Misrata. Rakyat terus datang untuk melihat dan mengambil jasad lelaki berumur 69 tahun itu. Namun pada Isnin, 24 Oktober lalu, jasad Khadafi telah ditutup untuk orang ramai kerana sudah sangat busuk.
Setelah ditunda beberapa hari, jasad Muammar Khadafi akhirnya akan dikuburkan hari Selasa waktu tempatan. Menurut pegawai Dewan Transisi Nasional ( NTC ), bekas pemimpin Libya itu akan dikuburkan di kawasan padang pasir yang dirahsiakan.


http://ruanghati.com/2011/10/25/khadafi-disodomi-dengan-pisau-sebelum-tewas-video/