Penyelidik Microsoft telah berjaya membangunkan "future generation" sensor gerakan Kinect - peranti yang mengubah mana - mana permukaan rata ke dalam skrin sentuh.

Sensor percubaan menjejaki pergerakan atas apa-apa dari lengan manusia untuk dinding dan membuatkannya menjadi realiti ke dalam komputer mudah alih. ketika ujian ,pengguna telah mampu untuk menulis  nombor ke dalam papan kekunci yang diunjurkan ke tangan mereka dan menulis di atas ' notepad ' maya di atas meja.


Para penyelidik mengatakan ia adalah langkah pertama kepada satu hari untuk melakukan perkara yang jauh lagi hebat berbanding dengan keperluan untuk membawa bersama telefon atau komputer. Sebaliknya, pengguna boleh dapat apa yang mereka perlu diunjurkan di hadapan mereka dan menggunakan mana-mana permukaan rata sebagai ruang kerja.

Peranti, dipanggil OmniTouch, kamera dpt dipakai / laser unjuran sistem yang dipasang di atas bahu pengguna dan disambungkan ke komputer. Ia berfungsi dengan cara yang sama untuk Kinect, alat sensor gerakan untuk Xbox, bahawa kedalaman kamera deria dan pergerakan.

Ini membolehkan ia meningkat apabila pengguna menggerakkan jari mereka dalam apa-apa arahan atau ke atas dan ke bawah. Video yang menarik yang dimuat naik ke YouTube menunjukkan subjek ujian yang menekan pelbagai butang yang diunjurkan pada lengan mereka.

Klip lain menunjukkan seorang lelaki dengan pad nombor pada tangannya ke dalam yang dia memasuki gabungan.
Permohonan boleh termasuk apa-apa yang kita kini menggunakan komputer untuk menyemak e-mel, melayari laman web atau mungkin bercakap dengan rakan - rakan di Skype.

Pada masa ini, kamera dan laser agak chunky, tetapi Microsoft dan satu pasukan dari Carnegie Mellon University, yang dibangunkan OmniTouch bersama-sama, berkata ia satu hari nanti boleh menjadi ' saiz kotak mancis satu dan mudah untuk dipakai sebagai loket atau jam tangan '.

Dalam kertas penyelidikan mereka berkata OmniTouch ' membolehkan pemakainya menggunakan tangan, lengan dan kaki mereka sebagai permukaan, grafik interaktif '.





Pilot: Prototaip sistem yang dipakai pada bahu, gambar, menjejak pergerakan tangan pengguna

 Sains: peralatan deria kedalaman dan pergerakan tangan untuk bekerja,