Saya tidak tahu jika ini berlaku hanya di Tanzania, atau di seluruh dunia, yang telah sebilangan kecil pesakit lelaki dengan AIDS di Tanzania kini mempunyai payudara akibat kesan sampingan dadah pemeriksa virus HIV yang diambil.


AIDS Mkanda memaksa Yusuf, 43, untuk mengambil ubat yang akan mengawal perkembangan virus HIV di dalam badannya. Tetapi dadah ini nampaknya mempunyai kesan sampingan yang membuat Yusuf tidak berani meninggalkan rumah kerana malu. Sekarang tumbuh sepasang buah dada pada dadanya, dan ia tidak sendiri, kes ini juga melanda beberapa orang lain.

" Saya berasa amat malu untuk pulang, kerana sekarang saya mempunyai payu dara seperti seorang wanita. Saya takut orang lain akan tertawa melihat saya, " kata Yusuf.

Doktor di kampung itu berkata bahawa kesan normal bagi penghidap AIDS yang telah dadah ke dalam badan dalam masa yang lama.

" Sekarang, saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dan pergi ke mana saja, " katanya kepada africanews.com.

Tanzania adalah salah satu daripada negara-negara Afrika yang terjejas oleh wabak AIDS di Afrika serius cukup.  1.4 juta orang yang positif HIV.

Membuat keadaan lebih teruk, sesetengah orang masih percaya dalam amalan bomoh Tanzania - bomoh ). Dan sementara ada berkata penyembuh Albino boleh menyembuhkan AIDS, maka ia mungkin menjadi impian untuk yang terburuk di Tanzania Albino. Setakat ini, beratus - ratus orang Albino telah dirogol dan dibunuh untuk organnya diambil dan diproses untuk menjadi bahan - bahan penyembuh keajaiban - shaman oleh yang kuat untuk menyebuhkan AIDS.