Pattaya Kota Pesta Mungkin tepat rasanya jika disandangkan terhadap kota yang letaknya 115 kilometer dari Bangkok, Ibukota Thailand ini. Dialah Pattaya, bandar yang menyajikan keindahan alam dan tentunya kehidupan malam. Hampir setiap malam bandar ini penuh dengan gemerlap lampu disko dan gemalai gadis Thailand yang meliuk - liuk di tiang - tiang bar.

Sapaan dan senyuman nakal seolah-olah menjadi hal yang lumrah untuk menarik para pelancong asing yang ingin meneguk kehangatan malam.  Ketika diberikan kesempatan berada di Pattaya, Thailand.  Kelihatan dari hanya beberapa meter saja, para gadis yang berwajah Asia dan oriental beratur di depan bar.  Mereka tampak asyik bercengkerama dengan sesama rakan mereka, kadang bermain HP sambil menunggu tetamu yang datang.  Di beberapa bar juga tampak para gadis yang rata-rata berambut panjang menari-nari dan berputar di tiang bar.

Sambil membaca ,mendengar  Lagu Pitbull - Rain Over Me (feat. Marc Anthony)


Kelihatan di antara penari itu, pelancong-pelancong orang putih  yang semuanya laki-laki kelihatan asyik berbual dengan ditemani para gadis dan tentunya minuman beralkohol.  Sesekali mereka berpelukan sambil berciuman di tengah keramaian malam.  Begitu juga para gadis yang kelihatan pakar dalam meliuk-liuk di tiang bar walaupun gerakan mereka akan menjadi perhatian orang-orang menyusuri jalan di Pattaya.  Memang para gadis ini masih berpakaian tergolong sopan walaupun hanya menutupi sekadar yang mampu.


Namun aksi nude atau bogel para penari ini akan boleh dilihat di dalam bar yang memulakan persembahan pada waktu tertentu.  Sangat mudah untuk mencari, kerana di Pattaya dijual tidak majalah yang mempertontonkan tubuh mulus para penarinya sekaligus memberi maklumat mengenai jadual para penari itu show dan tempatnya.  Majalah ini biasanya banyak dijual di hotel-hotel yang berada di Pattaya.  Tak terhitung banyaknya kafe-kafe atau bar seperti ini di Pattaya, begitu pula para wanita penghiburnya.

Di sana-sini suara muzik disko bergenre house kelihatan saling bersahutan antara satu bar dengan bar yang lain.  Walaupun terdengar pelik bagi telinga kerana lagu tersebut berbahasa Thailand yang kurang difahami para pelancong, namun rasanya itu tak menjadi masalah.  Mereka pun tetap merayapi kehidupan malam di bandar pelancongan malam ini.

Memang pelacur Pattaya baru akan muncul pada malam hari, mungkin ini juga yang menjadi daya tarikan pelancong asing.  Jadi tidak salah jika ada anggapan All Night Is Saturday Night.  Sebab ketika weekday pun kawasan ini tetap ramai dengan kehidupan malamnya.




CT: bila nak kesana agaknya?,emh..