Hunan - Cacat bukanlah menjadi penghalang bagi wanita satu ini untuk berjuang membantu anak - anak yang tidak mempunyai keluarga.



Wanita China yang tidak mempunyai kaki ini berjalan hanya dibantu dengan menggunakan bangku kecil, tapi dia mampu merawat 130 anak-anak yatim piatu.

Xu Yuehua ( 55 ), kehilangan kakinya ketika berusia 12 tahun ketika dia dilanggar kereta ketika mengumpulkan batu bata di jalur kereta.

Dia juga kehilangan kedua orang tuanya saat masih kecil dan akhirnya dirawat oleh Panti Asuhan Xiangtan, di wilayah Hunan.

Xu membantu dengan mencuci, memberi makan, menukar lampin, membersihkan dan kadang-kadang membuatkan kasut bagi anak - anak di sekolah

Selama 37 tahun, Xu telah menggunakan lebih dari 40 bangku kecil untuk membantunya berjalan, dan telah membantu membesarkan 130 kanak-kanak, semua memanggilnya Ibu Besar.

Salah satu anak yang ia rawat adalah Sheng Li, anak tersebut mempunyai cacat bibir sumbing dan dia ditemui ketika bayi di dalam longkang, entah siapa yang sanggup membuangnya, Xu menyelamatkan bayi tersebut.

" Tanpa Ibu Besar, saya mungkin sudah lama mati. Bangku kecilnya adalah suara terindah di telinga saya, " ujarnya.

Pada tahun 1987, Xu menikahi Lai Ziyuan, seorang petani sayur-sayuran di pusat asuhan. Tiga tahun kemudian, anak lelaki mereka, Lai Mingzhi lahir, tapi dia masih mengasuh anak - anak di panti.

" Saya bukanlah orang yang hebat, tapi saya melakukan apa yang seharusnya saya lakukan, untuk memberikan anak - anak malang ini kasih sayang seorang ibu, " ujar Xu.