KUALA LUMPUR - Seekor anjing di Albany, Amerika Syarikat ( AS ) sepertinya mempunyai minat sendiri terhadap benda berkilau. Namun minatnya itu akan membawanya dalam kesusahan.

Anjing yang diberi nama Honey Bun ini, membuat pemiliknya panik setelah menelan berlian bernilai USD10 ribu atau sekira Rm 80 JUTA.


Anjing ini memang dimiliki oleh pemilik kedai berlian John Ross. Tetapi insiden ini merupakan yang pertama kalinya anjing tersebut memakan berlian.Demikian diberitakan MSNBC, Selasa ( 30/8/2011 ).

Chuck Roberts yang juga mempunyai kedai tersebut mengatakan, dirinya meninggalkan kerusinya untuk menyambut seorang tetamu. Tetapi disaat yang sama Roberts tidak menyedari bahawa salah satu daripada empat beg mengandungi berlian, dilaporkan hilang.

Menyedari melihat ada beg terus ada yang terbuka, Roberts langsung menyedari siapa pelaku pencurian berlian ini. Melalui pemeriksaan x-ray, Honey Bun terbukti bersalah melahap berlian itu.

Kelihatan dua titik ditemui di dalam perut anjing tersebut, yang diyakini berlian yang ditelan anjing itu. Berlian itu akhirnya dikeluarkan dari perut Honey Bun dan langsung dibersihkan sebelum akhirnya dihantar kembali ke pembekal berlian.

sumber:kolom-inspirasi.blogspot.com