Presiden Korea Selatan Lee Myung - bak mengatakan, reformasi pendidikan merupakan salah satu agenda utama negara tahun ini.

Dia berjanji untuk selalu hadir dalam setiap pertemuan bulanan, yang diadakan untuk mengubah sistem pendidikan masyarakat.

" Reformasi pendidikan salah satu agenda utama kerajaan kita tahun ini, " kata Lee dalam pidato lewat radio dua kali seminggu.

" Kerajaan akan mengagendakan pertemuan setiap bulan untuk meninjau polisi mengenai kurikulum pendidikan dan segala sesuatu yang berkaitan dengan budi pekerti pelajar. Diharapkan dalam waktu dekat ibu bapa dan guru akan langsung merasakan perubahan yang nyata, " kata Lee.



Lee mengumumkan dasar tersebut setelah menyaksikan puluhan gambar telanjang para remaja yang merayakan konvo mereka.

Gambar telanjang para remaja yang berpesta telanjang ini muncul di ranah internet dan mengejutkan ibu bapa mahupun guru.

Pelbagai komen-komen negatif terhadap kerenah para remaja muncul.

" Mereka telah menodai adat istiadat, kebudayaan dan keramahan bangsa ini. Namun masalah yang asas adalah bagaimana menyedarkan para pelajar tentang erti sebuah pendidikan, " kata Lee.


SEbulan lalu, Lee menyebut masalah tersebut sebagai gegar budaya yang melanda remaja adalah masalah dan penyakit serius yang harus segera diberantas.

" Kita perlu mula melakukan pendekatan terhadap para remaja melalui arti pentingnya budaya dan adat istiadat dan menanamkannya dalam fikiran mereka, " kata Lee. [ Forum.vivanews.com