Betapa besarnya kekuasaan ALLAH. Dia Yang Maha Kaya ILMU
Adakah anda cukup tergila-gila dengan demam basikal akhir-akhir ini? Cuba tengok basikal yang satu ini. Yaa .. inilah dia basikal kayu sejati. Terbuat dari material kayu, di mana disekujur tubuhnya tidak terdapat bahan besi sedikitpun, seperti skru, baut atau logam apapun. Hanya kayu dan tambahan gam untuk mengaitkan antara satu sama lain. Hal tersulit dalam merancang basikal kayu ini adalah saat pemasangan rantai basikal yang menghubungkan antara pedal dengan roda belakang.




Pelakon di sebalik ciptaan basikal kayu sejati ini adalah Brit Michael Thomson, yang merancang akan memecahkan rekod dunia untuk kelajuan basikal kayu bersama Jams Trully. Si pencipta menyasarkan basikal kayu ini mampu melaju hingga 48 kpj dan berharap gam klip sambungan antara kayu tidak lepas dan tidak malah membuat basikal ini kembali menjadi serpihan-serpihan kayu.
 






Selama proses pengerjaan, Brit dan Jams tidak mengalami halangan sedikitpun. Namun justru ada satu masalah yang menghalang mereka dalam usaha penyelesaian rekod dunia, iaitu kos pendaftaran. Ternyata, dalam peraturan Speed ​​Record Club, untuk memecahkan rekod dunia, perlu membayar pendaftaran sebanyak $ 12,000. "Terus terang kami tidak mempunyai wang sebanyak itu dan saat awal merancang rekod dunia, kami tidak tahu harus disertai kos, kami kira cukup dengan menggoes-nya di jalanan dan saat jarum mencapai angka 48 kpj, maka rekod dunia pun milik kami," ujar Brit kecewa. [VIVAnews] 


sumber: VIvaNews.com