Tidaklah berlebihan bila kita sebut nenek yang berusia 102 tahun ini sebagai pelajar sekolah rendah tertua di dunia, memang begitu lah yang terjadi. Luar biasa di usia yang tidak semua orang boleh capai tersebut masih ada motivasi dan keinginan untuk boleh belajar seharusnya sperti kanak2. Sungguh luar biasa.


Dialah seorang nenek yang bernama Ma Xiuxian, dari bandar Jinan, Negeri Shandong China, yang menjadi salah seorang murid di Sekolah dasar tempatan. Menurut harian tempatan The Qilu Evening Post yang dikutip ruanghati.com mengatakan bahawa masa kecil si nenek Ma memang tidak mempunyai peluang untuk mendapat pendidikan kerana keadaan ekonomi keluarga yang saat itu teramat miskin hingga pada usia 13 tahun Ma sudah menghabiskan masa kanak kanaknya menjadi pekerja di syarikat pemital benang kapas.


Bila kita melihat betapa semangatnya sang nenek Ma untuk menghabiskan sisa usianya yang sudah sangat senja dan hanya tersisa dalam hitungan hari demi hari tersebut tidakkah membuat mata hati kita tergerak untuk lebih bersemangat untuk menuntut ilmu sampai bila-bila masa dan dalam keadaan seperti apapun.

Cerita Sang nenek Ma yang berusia 102 tahun ini cukup bisa menginspirasikan pada kita betapa sangat berharganya ilmu bahkan di sisa hidup yang sudah Senjapun. Walaupun orang meluat kat orang tua ni kembalinya sang nenek ke Sekolah SD tersebut muncul dari sang putra termuda bernama Yi Fengxin yang berusia 58 tahun, tanpa motivasi kuat dari sang Nenek Ma tidak akan semua ini terjadi. Artinya keinginan keras dan motivasi Nenek Ma memang patut kita contohi sangat. [Serunique.blogspot.com]
 
cotatua: bebenor tuenyer.. sian...