Selepas mencari maklumat pasal konkang(BI=slow loris) ni di wikipedia dan pelbagai lagi, aku jumpalah seekor konkang yang sedang meningkat naik namanya dekat Internet.Dah dekat sejuta kali orang menengok setakat ni.


Beberapa orang mengecam hal ini{banyak orang tengok} kerana mereka rasa perkara ini akan mendorong orang untuk menjadi kan konkang ni sebagai haiwan peliharaan.

Si perakam yang bernama "the Mr Mikek" menekankan bahawa " Tu ,(bayi konkang) bukan nya haiwan peliharaan dan sebab dia tak berada di hutan adalah kerana ibu haiwan tersebut telah meninggalkannya dan driver dia telah menemui haiwan tersebut sedang menangis di dalam hutan pada suatu hari.



"Jadi,setakat ini ,ia dipelihara dan akan dilepaskan kembali ke alam hutan setelah cukup dewasa dan cukup kuat untuk menguruskan diri sendiri.Siapa lah orang yang betul2 ada akal nak jadikan konkang ni sebagai haiwan belaan."


kredit: idbite.com,wikipedia.org