Perang bantal bogel di Belgium (Gambar: Reuters) 

BRUSSELS - 800 laki-laki dan perempuan tunggang langgang tanpa pakain sehelai pun dalam perang bantal di Brussels, Belgium. Ini merupakan bentuk pencarian seni dari seniman Amerika Syarikat (AS) Spencer tunick. 

Atas nama seni, pemasangan yang berjudul "Sleeping Beauties" ini berlangsung di Residen Gaasbeek, yang letaknya sekira 6 batu dari Ibukota Belgium, Brussels. Karya tunick memang selama ini lebih banyak mengetengahkan tubuh telanjang laki-laki dan perempuan di tempat awam.
Karyanya kali ini tentu mencengangkan melihat tubuh shaja tanpa sehelai benang pun, saling pukul dengan menggunakan bantal. Kurang 800 orang sepertinya menikmati perang bantal tersebut tanpa rasa malu akan tubuh polos mereka. Demikian diberitakan Daily Mail, Minggu (10/7/2011). 

Aksi giler 800 manusia telanjang ini nantinya diabadikan oleh tunick dalam sebuah foto. Ia juga menetapkan para sukarelawan yang tanpa pakaian ini dalam berapa gaya diakhiri dengan perang bantal. 

Tidak terlalu sukar nampaknya bagi tunick untuk menetapkan pemasangan seninya. Buktinya, 800 orang tersebut seperti tidak dan merasa selesa dengan tubuhnya tanpa ditutupi pakaian serta berkumpul bersama di persekitaran luar istana.
Hebatnya, tunick tidak mengeluarkan biaya banyak untuk menyelesaikan pemasangan seninya ini. Ia bahkan hanya membayar mereka dengan foto edisi terhad sebagai pampasan. 

Spencer tunick memang dikenali akrab memberikan karya bugil dari intepretasi seninya. Awalnya ia mengambil gambar bugel dari objek di sebuah sekolah di Dulwich, London, Inggeris. Seiring dengan waktu, tunick pun makin mempunyai idea gila mengambil gambar objeknya dari lokasi tidak biasa. 


Projek bugil terbesar yang pernah dia lakukan adalah di Mexico beberapa waktu lalu. Saat itu sekira 18 ribu orang, adalah difoto bugil di pusat bandar Mexico City. Projek hebat ini ia sebut Zocalo. [Faj]