Kanser payudara menjadi benda yang seram bagi wanita,Penyakit 'pembunuh' nombor dua selepas kanser rahim atau serviks ini ialah disebabkan oleh genetik dan gaya hidup yang tidak selamat.

Kanser payudara mengancam semua golongan,tak terkecuali artis popular dunia,Dari banyak2 pesakit,nah ni lima artis cantik yang berjuang untuk melawan kanser payudara.

1. Sheryl Crow


dia disahkan menghidapa kanser payudara ketika memasuki usia 48 tahun,pada 2006,katanya dia bagaikan jatuh ditimpa tangga.

Di tengah tekanan yang dihadapinya sangat menyakitkan itu,dia berpisah dengan Lance Armstrong,yang juga seorang pesakit kanser.Demi kehidupan dia yang menyeksa, dia telah mengambil dua orang anak lelaki sebagai anak angkat sambil menjalani terapi penyembuhan.
 
2. Kylie Minogue


Penyanyi yang bersuara seksi ini menerima berita dia menghadapi kanser pada tahun 2005.Setelah menjalani pembedahan dan kemoterapi selama lapan bulan,dia dikatakan bebas dari penyakit maut tersebut.


Pernah berjuang melawan kanser,dia menerima tawaran sebagai ikon kempen kanser payudara yang diadakan di Breakthrough Breast Cancer.Dalam kempen itu,dia rela digambarkan tanpa mengenakan bra demi meningkatkan kesedaran wanita ke atas penyakit tersebut.

3. Christina Applegate

Pada Ogos 2008,melalu jurucakap ,Christina Applegate memberi tahu kepada orang ramai bahawa dia tengah berjuang melawan kanser payudara,Dia sengaja melakukan medical check out lebih awal kerana ibunya seorang penghidap penyakita kanser payudara dan servik.Apabila dia tahu awal tentang kanser tersebut membuatkan dia sembuh lebih awal.

Setelah dia sembuh ,pelakon filem 'Samantah Who' ini tergerak untuk membantu wanita yang senasib dengannya,
4. Cynthia Nixon


Wanita yang popular dengan watak Miranda Hobbes dalam cerita 'Sex and the City'ini menerima pengesahan kanser payudara pada 2006.Setelah dia menjalani pembedahan dan kemoterapi selama 6 hingga 5 bulan dia berjaya bebas dari penyakit maut tersebut.

Apabila sembuh dari sakit,dia lalu mendapat tawaran sebagai duta Susan G Komen,sebuah organisasi yang menyokong kajian kanser payudara.
5. Suzanne Somers



Namanya meningkat naik ketika dia memegang watak dalam beberapa cerita komedi seperti 'Step by Step' dan 'Three's Company'.Dia menjadi perhatian ketika menerima laporan kanser payudara ,sembilan tahun yang lalu.

Dia yang menjalani terapi holistik,akhirnya sembuh,Dia juga sempat bercakap di acara 'Oprah Winfrey Show' mengenai kekuatan fikiran dia yang dapat menyembuhkan penyakitnya.(cotatua.blogspot+editor)
kredit:palingseru.com