Cara Hack ATM Terbaru Tanpa Software Trik Mencuri duit guna ATM Dengan Mematikan Power ATM. Cara hack(godaM) pencurian ATM semakin cerdas melibatkan orang dalam. Polda Metro Jaya menangkap dua pelaku kecurian Anjungan Tunai Mandiri (ATM) dengan mod baru. Pelaku melakukan pencurian jumlahnya sekitar Rp 206 juta.
Ketua Satuan Reserse Mobil Direktorat Kriminal Umum (Ditkrimum)Koperal Herry Heryawan mengatakan, polis telah menangkap dua suspek yang bernombor AS (27) dan AB (26). Polis menangkap pelaku pada Minggu (15 / 5). "Kesnya dalam siasatan," katanya di Mapolda Metro Jaya, Selasa (17 / 5).
Menurut Herry, para suspek  telah melakukan hack menceroboh ATM dengan cara baru. ATM yang diceroboh, iaitu ATM Bank BCA.Modusnya, suspek mengambil wang di ATM dengan cara pengeluaran biasa. Namun ketika wang keluar,suspek langsung mematikan mesin ATM dengan menekan butang power ATM yang berada di atas mesin tersebut. Sebelumnya, suspek terlebih dahulu merosakkan rangka dari mesin ATM itu.
Dengan mematikan ATM, kata Herry, baki akaun pelaku tidak berkurang kerana enjin tidak sempat memproses data penarikannya. Tindakan itu dilakukan berulang-ulang. "Pelaku boleh mengambil sekitar Rp 10 juta dalam setiap pengeluaran. Total yang diambil Rp 206 juta."
Herry menambah, pelaku melakukan pencurian ATM sejak 10 Disember 2010. Pencurian dilakukan di tujuh ATM di lokasi berbeza. Lima ATM BCA yang dicuri berada di Mangga Dua Mall, Carrefour Pabelan, Stesen Gambir, Villa Mas Melati dan di Stesen Banyumanik, dan dua bakinya di Solo.
Kedua-dua suspek, AB dan AS, merupakan bekas pekerja PT Armorindo. PT ini bergerak dalam perkhidmatan penghantaran dan pengisian wang ATM. "Oleh sebab itu, suspek sudah mengetahui cara menggodam mesin ATM tersebut. Triknya sudah tahu," kata Herry. republika.com


cotatua:bank malaysia ada butang power tak kat atas tu>>?